עיסוק בגרפולוגיה דורש גישה זהירה ויסודית ותשומת לב קפדנית לפרטי פרטים, לצד ראיית התמונה השלמה, ופענוח כל סימן בהתאם לשאר הסימנים בכתב הנתון. זוהי אחריות רבה, ללא ספק, אבל אין אף רגע משעמם אחד. להלן מספר דוגמאות מעבודתי כגרפולוגית.
הכוונה מקצועית
עבודה מספקת ובעלת משמעות היא חלק בלתי נפרד מחיים מספקים ומלאי משמעות. לא כולנו מודעים למגוון היכולות והכישורים שלנו. לכן, מציאת תחום מקצועי מתאים לאדם הנמצא על פרשת דרכים, מהווה עבורי תמריץ ומספקת אתגר מקצועי בכל פעם מחדש.
דניאלה לייבוביץ מכרמיאל פנתה אלי לייעוץ כזה בשלהי שנות ה-80. עד אז מילאה בנאמנות את תפקידה כרעיה וכאם לשלושה, אך במישור האישי והמקצועי חוותה תסכול עמוק עקב אי מיצוי יכולותיה וכישרונותיה.
כתב ידה חשף יכולות אינטלקטואליות מצוינות, לצד ביטחון עצמי נמוך, פגיעות גבוהה וביקורת עצמית מחמירה ובולמת. בלטו מאוד: אינטואיציה מפותחת ורגישות גבוהה לזולת, לצד מצפון ערני ורצון כן לתרום ולסייע לחלש ולנזקק.
המלצתי לדניאלה לפנות ללימודי רפואה משלימה. לאחר לבטים רבים היא החלה ללמוד רפלקסולוגיה והמשיכה ללמוד בלהט רב רפואה סינית ותחומים נוספים ברפואה טבעית. כיום, לאחר שמצאה את ייעודה, היא עובדת מתוך תחושת שליחות ומנהלת מרפאה מצליחה בכרמיאל.
סיפור נוסף מספורי החיים הנערמים בחדר עבודתי עוסק באב ובת. האב, בעל משרד מבוסס לראיית חשבון הפנה את ביתו, חיילת משוחרת, להכוונה מקצועית במשרדי. כתב היד המהיר, המחודד והמקורי של הבת חשף יכולת מילולית מרשימה המשולבת באופי דינאמי ותחרותי. אחד מהמקצועות עליהם המלצתי בפניה - עריכת-דין, התקבל על ידה בהתלהבות והסתבר שזהו חלומה מילדות.
כשבוע לאחר פגישת הייעוץ עם הבת ביקש גם האב פגישה. בתחילה הביע אכזבה מן העובדה שביתו לא תלמד ראיית חשבון ותשתלב במשרדו. אחר-כך ביקש גם ייעוץ מקצועי לעצמו. כתב ידו, אמנם בוגר ותקיף יותר משל ביתו, אך באופן מפתיע או לא, הכיל מרכיבים דומים כמו: תנופה, עיצוב מקורי של אותיות, חיבורים והתפרדות על הנייר כולו.
שניהם מסתבר בעלי כישורים תקשורתיים דומים, אופי נמרץ ומפולפל וצורך בעבודה דינאמית ומגוונת. בפגישת הסיכום, אמרתי לו שהיה יכול, לו רצה, להיות גם עורך דין מצליח. בהדרגה נחשף סיפורו. מסתבר שפנה לראיית חשבון לא בדיוק מתוך משאלת-לב, אלא כי זהו היה המקצוע הנדרש בקיבוץ שבו גדל.
מציאת סימנים רבים לאי יושר בכתב היד, גורמת לגרפולוג לחזור ולבדוק עצמו שוב ושוב. טעות הקשורה לאבחון מהימנות עלולה להיות גורלית. לכן רווח לי כשיכולתי לדווח לבעל מפעל, שהמועמד שגייס בארה"ב כנציג המפעל הינו איש הגון ומצפוני. לצד מעלות חשובות אלה, כללה חוות הדעת תיאור של אדם סבלני, אדיב מאוד, בעל גישה דיפלומטית וחוש מפותח לעיצוב ולאסתטיקה.
בעל המפעל תהה על האבחון. על פי היכרותו הקצרה עם המועמד הוא תיאר אדם תחרותי, "מלא פלפל", הנוטה לקוצר רוח ומתקדם בהילוך מהיר לעבר היעד שבחר לעצמו. נימוסים ללא דופי ואורך רוח לא התאימו במיוחד לתיאור הנ"ל.
התעלומה התבררה כשהנציג המכובד הגיע לביקור במפעל בישראל. כשהתבקש לספק כתב יד נוסף לצורך אימות הממצאים הגרפולוגיים, תקפו אותו כאבים עזים ביד ימין. הכאבים הלכו והחמירו ורק בעקבות הפצרות הוא נאות לשרבט כמה מילים (כשהוא חוזר ומדגיש שאינו מסוגל לכתוב בחופשיות ולכן דוגמה זו של כתב ידו לא תשקף את אופיו האמיתי).
בהשוואה מהירה בין הכתב שנמסר לי כמה חודשים קודם לכן לבין הדוגמה הנוכחית, לא נמצאו שום קווי דמיון בין שני כתבי היד. בנוסף לזאת, למרבה הצער, הכתב הנוכחי הכיל סימנים ברורים ומובהקים לאי יושר. שיחת טלפון בהולה עם מנהל המפעל שלחה אותו להתחקות אחר דרכו המקצועית של הכותב בארץ. המידע שהתקבל לא היה מעודד.
נציג המכירות המפולפל התברר כנוכל לא קטן, שהפיל בפח כמה וכמה חברות והשאיר מאגר מכובד של תיקים במשטרה. גם בחברה הנוכחית הוא הספיק "לתרום" לאי אילו סדרים כספיים לפני שנחשף. מסתבר שכתב היד הראשון שבדקתי היה שייך לידידה ארכיטקטית שנודבה למילוי המשימה, ולא בכדי...
אושרו של זוג צעיר הועם זמן לא רב לאחר החתונה, כשלתיבת הדואר שלהם החלו לזרום מכתבי נאצה ואיום. תוכן המכתבים התייחס להרגלי חייה ולאופן לבושה של הכלה הצעירה, שהוגדר כ"מופקר" וכלא מתאים למושב שאליו עברה בעקבות בן זוגה. "הנפשות הטובות" יעצו לגבר לעזוב את רעייתו לאלתר, פן יבולע לשניהם.
ממבט ראשון כתבי היד נראו שונים זה מזה ובני הזוג המבוהלים סברו כי כל המושב קם עליהם למרר את חייהם. בבדיקה מעמיקה יותר של המכתבים, הבחנתי שלמרות היעדר הדמיון הראשוני, קיימת זהות במרכיבים גרפיים משמעותיים בכל המכתבים. המידע המצטבר אפשר לי לצייר מעין קלסתרון של שולח המכתבים.
בפגישתנו השנייה הרגעתי את בני הזוג כי מדובר באדם אחד בלבד, ככל הנראה באשה צעירה (קשה לקבוע גיל ומין על פי כתב יד), בעלת קווי אופי ילדותיים עם נטייה אגוצנטרית, קטנונית ותובענית. לרווחת כולנו, לא נמצאו סימנים לתחכום רב ולהתנהגות אלימה.
ביקשתי מבן הזוג, יליד המקום, לחפש בזיכרונו דמות של אישה צעירה, שעלולה הייתה להגיע להתנהגות קיצונית כזו, כפי הנראה בשל קנאה על רקע רומנטי. בתחושת הסתייגות גדולה הוא תיאר בפני בת דודה מדור שני שהובטחה לו מילדותה ופיתחה ציפיות רומנטיות שמעולם לא מומשו.
כתב יד של בת הדודה, שקיבלתי לבדיקה, התאים מעל לכל ספק לכתב הסמוי שבצבץ מבעד להסוואה החיצונית במכתבים האנונימיים. כותבת המכתבים הודתה במעשה כשהבינה שנחשפה, והזוג התפנה להתחיל בבניית חייהם המשותפים במושב.
יום אחד זכיתי לביקור בלתי צפוי של אנשי המשטרה הצבאית. השוטרים ביקשו לברר אם אפשר לגלות בכתב היד סימנים לפירומניה (נטייה בלתי נשלטת לשרוף). סופר לי על שריפת שני כלי רכב בבסיס צבאי בעת ששהו בו כ- 30 חיילים. אחד, או כמה מהם, היו כפי הנראה האחראים למעשה.
ביקשתי מהחוקרים להביא אלי כתבי יד של כל החיילים הללו. קצין החינוך של הבסיס נפגש עם החיילים וביקש מהם לכתוב על גבי דף חלק על אירוע כלשהו שאינו קשור לשריפה (לדוגמא: תיאור ציפיותיהם ממסיבת פורים הקרובה). על גבי דף חלק שני נדרשו החיילים לתאר את השריפה ולפרט את מעשיהם בליל השריפה. כמו כן, ביקשתי שכל חייל ירשום את שמותיהם של חיילים אחרים עמם שהה באותו לילה.
ניסיתי להשתמש בכתבי היד על תקן "מכונת-אמת". ציפיתי למצוא הבדלים מובהקים בין שני הטקסטים אצל המעורבים בשריפה. כתב היד הדן בשריפה אמור היה להכיל הרבה יותר סימנים למתח ולהסתרה, לעומת הכתב הראשון, בעל התוכן הניטראלי.
בדיקה של כל החומר הכתוב גילתה סימני מתח כאלו אצל שניים מהחיילים. המתח בא לביטוי בלחץ כתיבה מוגבר ובריבוי תיקונים ומחיקות (סימנים שלא הופיעו בכתב ידם הראשון).
בפגישתי הבאה עם החוקרים תיארתי בזהירות ובהסתייגות את הממצאים. כעבור יום קיבלתי טלפון מאנשי המשטרה הצבאית. הם סיפרו כי אחד החיילים הודה בשריפה ואילו החייל השני היה עד מקרי להצתה. החייל המצית הודה גם במעשי שריפה קודמים שהיה אחראי להם בבסיסים אחרים (על פענוח המקרה, בעזרת הגרפולוגיה, דווח בחדשות הערוץ המקומי, בספטמבר 93).
אפשר, במקרים מסוימים, להשתמש בכתב היד כבמכונת אמת. כשאנו מתרגשים, מגיבים במתח ולא דוברים אמת, ניכרים שינויים בדופק, בנשימה, במוליכות החשמלית של העור (הזעה) ובתנועות הגוף שלנו. שינויים אלה מופיעים גם בכתב היד וניכרים לעינו המנוסה של הגרפולוג.
* הערה: כתבי היד, הציורים והניתוחים הגרפולוגיים מתפרסמים באישור הכותבים / המציירים או תוך הסתרת כל הפרטים העלולים לחשוף את זהותם של הכותבים / המציירים. זאת, כיוון שהאתיקה המקצועית מחייבת שמירה על סודיות מוחלטת.